У Дніпропетровській і Київській областях планують створити платні дороги: скільки це коштуватиме

У Дніпропетровській і Київській областях планують створити платні дороги: скільки це коштуватиме

Платні дороги невдовзі можуть з'явитися у Дніпропетровській, Київській, Полтавській, Одеській, Львівській областях. Про це заявив голова Державного агентства з відновлення Мустафа Найєм. Вже готується необхідна документація для будівництва таких доріг. Детальніше — у матеріалі.

Як повідомляє Інтерфакс, керівник Держагентства з відновлення Мустафа Найєм зазначив, що зараз коштом державного бюджету готуються техніко-економічні обґрунтування (ТЕО) для створення таких доріг у 5 областях. Це питання обговорювалося на круглому столі "Транспорт, логістика та інфраструктура" на тлі Конференції з відновлення України у Лондоні.

Загальна вартість проекту, за оцінками Мустафи Найєма, може становити 6,5 млрд дол.: "Наразі робимо ТЕО для Дніпропетровської, Київської, Львівської, Одеської та Полтавської областей. І це ТЕО зараз готується за рахунок бюджетних коштів. Загальна вартість (проєкту) складе близько 6,5 мільярда доларів", - сказав Найєм.

Він зазначив, що це один із найперспективніших проектів в Україні. "Ми почали працювати над ним ще до повномасштабного вторгнення. Цього поки що немає, але ми фактично зареєстрували законопроєкт, який дозволяє нам це зробити, і ми вже розуміємо", - повідомив глава Держагентства відновлення.

За словами Найєма, реалізацію проєкту буде розпочато відразу ж після появи партнерів, і вже зараз в участі зацікавлені компанії з Євросоюзу. На цьому ж круглому столі віце-президент Міжнародної фінансової корпорації (IFC) у Європі, Латинській Америці та Карибському басейні Альфонсо Гарсіа Мора (Alfonso Garcia Mora) повідомив, що Міністерство відновлення, Агентство відновлення та IFC в Лондоні підписали меморандум про взаєморозуміння для розвитку системи платних доріг, що, на його думку, стане “критично важливим аспектом”. Раніше вже повідомлялося, що IFC та Мінвідновлення домовилися продовжити співпрацю для збільшення приватного фінансування реконструкції, зокрема розробкою системи платних доріг.

Для чого потрібні платні дороги?

Як зазначали журналісти у 2021 році, будівництво 1 кілометра платних доріг може коштувати від 11 до 170 млн грн. Зараз ці цифри, вірогідно, значно вищі. Попри довоєнне активне будівництво доріг по всій країні саме на якісні дороги по всій країні коштів завжди не вистачало. От саме тут і виникає потреба у інвесторах, які вкладатимуть кошти у будівництво доріг (або виступлять партнерами держави у співфінансуванні цих проєктів). Інвестори можуть (частково) своїм коштом будувати дороги, натомість будуть отримувати прибуток за користування цими дорогами від водіїв.

У 2018 році Верховна Рада України ухвалила закон, який дозволяє будувати платні дороги. Згідно з цим документом, приватний інвестор будує дорогу за свій рахунок. Потім інвестор може отримати в управління дорогу строком до 50 років. Збираючи кошти на такій дорозі, інвестор може компенсувати свої видатки на будівництво дороги. Платна дорога буде якіснішою, ніж та, яка будується на замовлення держави. Це тому, що інвестор буде зацікавлений заробити та покрити всі видатки. А ще частина коштів від користування платними дорогами буде йти у бюджет.

"Платні дороги дорожчі при будівництві, але дешевші в обслуговуванні. Наприклад, дороги, які будувалися в Україні до 2012 року, розраховані на 20-25 тонн, а на платних це 40 тонн", — про це казав екс-міністр інфраструктури Володимир Омелян. Ще один плюс цих доріг — на них швидше можна буде долати відстані, а ще ці дороги проходитимуть повз великі населені пункти. Але щоб дороги були рентабельними, то вони мають пропускати від 15 тисяч автомобілів на добу.

У 2020 році Мінінфраструктури назвало 6 пілотних проєктів з напрямами, на яких можуть з'явитися платні дороги. Для їхнього обслуговування планували залучити приватних інвесторів та залучити у бюджет 9 млрд доларів. Зокрема, це траси:

  • Харків — Дніпро — Запоріжжя;
  • Бориспіль — Полтава;
  • Херсон — Миколаїв;
  • Київ — Житомир — Рівне;
  • Ягодин — Ковель — Луцьк;
  • Дніпро — Кривий Ріг — Миколаїв.

Ці дороги мали утримувати інвестори протягом 20-25 років. Проте пізніше у Мінінфраструктури змінили думку. Вирішили, що краще, щоб дороги були безкоштовними, а за їх утримання держава платитиме приватним компаніям.

На початку 2022 року заявили про майбутній запуск першої платної дороги за маршрутом Краковець — Львів — Броди — Рівне. Для цієї дороги техніко-економічне обґрунтування своїм коштом виконувала компанія "Автомагістраль - Південь". Там планували збирати з водіїв по 0,08 євро з 1 кілометру дороги (тобто 3,2 грн/км за нинішнім курсом). Також очікувалася поява платних доріг за маршрутами Львів — Тернопіль та Київ — Біла Церква.

Нагадуємо, Великобританія надасть кредит у 33 млн дол. на ремонт 6 мостів в Київській області. Детальніше про те, що пообіцяли Україні партнери на Конференції у Лондоні — читайте тут. Яка фірма з Києва отримає 3,8 млн грн за просування України у країнах Європейського Союзу — дізнайтеся тут.

[embed][/embed]

Дмитро Чернишов

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.