Верховний Суд оштрафував Київтранспарксервіс: як підприємство та КМДА порушили закон

Верховний Суд оштрафував Київтранспарксервіс: як підприємство та КМДА порушили закон

Верховний Суд виніс постанову, якою визнав законними штрафи, накладені Антимонопольним комітетом України на КП «Київтранспарксервіс». Порушення були вчинені ще у 2019-2020 роках, однак лише тепер, схоже, комунальне підприємство сплатить штраф Антимонопольному комітетові. За що саме бюджетна організація має сплатити штраф – дізнайтеся у нашому матеріалі.

Про рішення Верховного Суду стало відомом з сайту Антимонопольного комітету України (АМКУ). У липні 2021 року Тимчасова адміністративна колегія АМКУ визнала, що комунальне підприємство «Київтранспарксервіс» вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції. У період з 5 березня 2019 року до 5 січня 2021 року КП «Київтранспарксервіс», займаючи монопольне становище на відповідному ринку, встановлювало для переможців електронних аукціонів  з продажу прав на розміщення та/або облаштування паркувальних майданчиків у столиці додатковий обов’язок сплати одноразового платежу за право укладання договору про передачу в експлуатацію відповідних майданчиків для паркування (а це 10% від річної вартості оренди паркмайданчиків), який не підлягав поверненню. Причому за відмову від укладання вказаного договору або від підписання актів прийняття-передання таких майданчиків у експлуатацію на переможців накладався штраф.

Під час розгляду справи представники АМКУ наголосили, що КП «Київтранспарксервіс» має повне право встановлювати умови договору, але підприємство зловживало своїм монопольним становищем. За ці порушення був накладений штраф у 2 млн 605 тис. 133 грн. Рішенням Київради №184/6840 від 05 березня 2019 року КП «Київтранспарксервіс» було доручено розпочати продаж прав на розміщення та/або облаштування паркувальних майданчиків у м. Києві, які належать до сфери управління Підприємства відповідно до рішень Київської міської ради, виключно в системі електронних продажів «ProZorro.Продажі» (https://prozorro.sale), крім тих, що визначені для безпосереднього облаштування та/або експлуатації КП «Київтранспарксервіс», без передачі будь-яких прав на них третім особам.

За результатом таких торгів КП укладає договори з переможцями на експлуатацію паркувальних майданчиків. Причому у «Київтранспарксервіс» було ексклюзивне право продавати права на експлуатацію паркувальних майданчиків до 5 січня 2021 року. Передбачалося, що якщо переможець аукціону відмовляється сплатити обов’язковий платіж (10% від вартості оренди паркмайданчиків), то має сплатити штраф у 50% від оренди цих паркувальних майданчиків.

У комунальному підприємстві необхідність застосування штрафів обумовили великою кількістю відмов від укладання договорів переможцями аукціонів. 16 суб’єктів відмовилися укладати договори про передачу паркувальних майданчиків після своєї перемоги станом на червень 2020 року. При цьому у 2019 та 2020 роках такі штрафи не сплачувалися. А з жовтня 2020 року договори вже не містили вимоги сплатити одноразово 10% від вартості оренди.

Ще одна справа по «Київтранспарксервісу»

Антимонопольний комітет розглядає й інші порушення КП «Київтранспарксервіс». У серпні 2022 року в АМКУ встановили, що КМДА та комунальне підприємство порушили законодавство про економічну конкуренцію, затвердивши нові тарифи на паркування – вони підвищилися на 60-82,3%. Це відбулося у період з березня 2021 по січень 2022 року. Тоді в АМКУ вирішили накласти штраф за таке порушення у 1 млн 484 тис. 750 грн.

У серпні 2021 році до Окружного адміністративного суду Києва з позовом щодо вартості паркування звернулися місцеві мешканці. Вони просили визнати протиправним та нечинним розпорядження Київської міської ради від 25 червня 2021 року №1459 «Про встановлення тарифів на послуги з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів, які надаються комунальним підприємством «Київтранспарксервіс». Суд встановив, що паркувальники включили у вартість послуг з утримання майданчиків платіж, який не передбачений Податковим кодексом, чим зумовив понесення споживачами необґрунтованих витрат.

Мова йде про облаштування паркувальних майданчиків заїзними кишенями, що є інвестиційними, а не поточними витратами. Тобто, такі витрати повинні оплачуватися за рахунок прибутку «Київтранспарксервісу», а не за рахунок собівартості послуг з паркування. Правильність таких висновків підтвердив у своєму рішенні Шостий апеляційний адміністративний суд 1 серпня 2022 року. Це рішення вже вступило в силу, і через це зараз паркування у столиці тимчасово безкоштовне.

Як киянам вдалося тимчасово зробити паркування у столиці безкоштовним - читайте тут.

Валерій Магланович

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.