Общество

Як Вінниця запускала е-квиток

У Вінниці вирішили піти далі, ніж просто запровадити безготівкову оплату проїзду. Е-квиток з персональними даними повинен з часом стати карткою вінничанина, за допомогою якої можна буде розрахуватися у магазині, чи сходити до лікаря. Але якщо в місті одразу запровадили б QR-коди, можна було б зекономити на мільйонному кредиті від Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР).

Транспортну реформу в Вінниці почав ще в 2012 році міський голова Володимир Гройсман. В липні 2015 року ЄБРР уклав угоду із комунальним підприємством «Вінницякартсервіс», яке відповідальне за впровадження е-квитка та автоматичної диспетчеризації транспорту, на фінансування проекту до 8 млн євро.

Наступний крок на шляху до е-квитка був зроблений наприкінці червня минулого року під час чергової сесії Вінницької міської ради. Тоді було прийнято рішення «Про впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському електричному та автомобільному транспорті загального користування в м. Вінниця». Цим рішенням депутати започаткували впровадження «Муніципальної картки вінничанина», яка має вмістити до 15 сервісів включно з медичною карткою та оплатою за комунальні послуги.

За результатами двоетапного міжнародного тендеру переможцем було визнано чеську компанію «Mikroelektronika». За перемогу тоді змагалися понад 100 компаній з 17 країн світу. Про це на своїй сторінці у ФБ повідомило КП «Вінницякартсервіс». Вартість контракту із чеською фірмою склала 5 млн 531 тис. 866 євро. Окрім цього, ще мільйон євро виділить міська рада.

10 травня 2018 року між «Вінницякартсервіс» та «Mikroelektronika» був підписаний контракт. З цього часу почався відлік 16 місяців, впродовж яких буде доставлено та встановлено обладнання: близько 3500 валідаторів, близько 700 бортових систем, 50 інформаційних табло, близько 600 POS-терміналів для поповнення карток, серверне обладнання та інше. За даними ЗМІ, спершу до системи будуть приєднувати увесь громадський транспорт, а згодом до проекту долучатимуть приватних перевізників. Систему мають розгорнути у 320 одиницях комунального та 260 одиницях приватного транспорту.

Як зазначила директор КП «Вінницякартксервіс» Катерина Бабіна, планується запровадити два види електронного квитка: персоніфікований та неперсоніфікований. Для тих пасажирів, яким потрібні паперові квитки, на перших дверях планують встановити спеціальний валідатор, який їх друкуватиме. «Власники муніципальних карток матимуть перевагу: після оплати проїзду в першому муніципальному транспорті можна буде протягом 30 хвилин безкоштовно пересісти в інший транспорт, — сказала Катерина Бабіна. — Наприклад, якщо пасажир з Київської в центр проїхав за 15 хвилин, то людина буде мати ще 15 хвилин для поїздки в трамваї або іншому виді транспорту. Але цей тариф не буде діяти на поїздки в маршрутках».

Крім цього, оплатити проїзд можна буде за допомогою банківської карти. Наприкінці минулого року між Вінницькою міською радою, КП «Вінницякартсервіс» та ТОВ «Віза Україна» у рамках впровадження Проекту автоматизованої системи обліку оплати проїзду в громадському транспорті, підписано меморандум про співпрацю. Планується, що з часом оплатити проїзд у громадському транспорті можна буде за допомогою чіпованих банківських карток (картки з магнітною смугою не працюватимуть) та емуляторів карток (ApplePay та GooglePay).

Тестування системи почалося з середини квітня цього року і триватиме до кінця травня. У червні обладнання для е-квитка має бути встановлено у 100 трамваях/тролейбусах, у липні — в 200 машинах комунального транспорту, протягом серпня-вересня 2019 року весь громадський транспорт та маршрутки повинні бути обладнані валідаторами. Запуск е-квитка запланований на жовтень 2019 року. Планується, що весь наступний 2020 рік буде тестовим, і в транспорті можна буде заплатити за проїзд як готівкою, так і електронним квитком.

Але як показує практика, впровадити безготівкову систему оплати проїзду можна було б значно дешевше. Наприкінці січня цього року у муніципальних автобусах Вінниці з’явилися наліпки з QR-кодом. Вони дозволяють не використовуючи готівку при оплаті проїзду. У кожному тролейбусі, трамваї та автобусі розміщено по три наліпки. За словами директора Вінницької транспортної компанії Михайла Луценка, для такої оплати потрібно відкрити на мобільному пристрої додаток Privat24. Обрати карту, далі знайти позначку «Транспорт», після чого оплатити проїзд, тримаючи смартфон на QR-коді. Банківська комісія за послугу відсутня, пасажир оплачує лише вартість квитка. Нова послуга вже набула популярності серед пасажирів – з моменту запуску оплати за QR-кодом містяни 313 тис. 444 разів скористалися оплатою за QR-кодом.

Саме з цього започаткували безготівкову оплату проїзду у Дніпрі. Влітку 2018 року в вагонах трамвая № 1 поставили валідатори, а в тролейбусах наклеїли QR-коди. Міський бюджет не витратив на це жодної гривні, тому що організація, яка встановлювала термінали, робила це за свій рахунок, і сама ж займається обслуговуванням устаткування. Крім цього, в додатку «Приват24» з вересня минулого року дніпряни можуть купити проїзний на день, тиждень або на місяць.

Тимофій Нагорняк

ФОТО – сайти www.vinnitsa.info, https://vinnytsianews.com

Copyright © 2007-2018 Информатор - Региональное интернет-издание.
При полном или частичном использовании материалов сайта ссылка
на сайт интернет издания dengi.informator.ua как источник информации обязательна.

Наверх

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: